Pustevny
Na Pustevny se můžete dostat autem po hlavní silnici z Rožnova pod Radhoštěm přes Prostřední Bečvu přimo až na vrchol, nebo sedačkovou lanovkou z Ráztoky, která je od Frenštátu pod Radhoštěm vzdálena asi 5 km. Pustevny dostaly své jméno díky poustevníkům, kteří zde pobývali. Lidé, zejména příznivci Pohorské jednoty Radhošť, brzy objevili v čem spočívá krása tohoto půvabného kraje a začali zde budovat turistické chaty a útulny.
Jako jedna z prvních zde byla postavena útulna Maměnka a restaurace Libušín (1894) podle projektu známého architekta Dušana Jurkoviče. Tyto stavby dodnes patří k těm nejcennějším kulturním památkám Beskyd. V roce 1996 získaly statut národní kulturní památky a byly zrekonstruovány do původní podoby podle dobových Jurkovičových plánů, které byly objeveny ve Státním archivu v Bratislavě.
Z Pusteven se můžete vydat na horu Radhošť, která se stala symbolem zdejšího kraje. Po cestě směrem k Radhošti potkáte sochu pohanského boha úrody, pohostinnosti, plodnosti, slunce, války, řemesel a obchodu Radegasta
- Vybavení a služby:
- Restaurace Libušín - Koliba Záryš - Hotel Tanečnica - Koliba Valaška atd...
- Spousty turistických a cyklotras na Bečvy, Mrtinák, Radhošť, Ráztoky atd.
- Sedačková Lanovka pro vyhlídkovou jízdu.
- Lyžařské Středisko (620-1095 m n.m.)nabízí 12,5 km upravovaných sjezdových tratí, v délce 1,3km uměle zasněžovaných. Nachází se zde 9 lyžařských vleků a lanovka s celkovou přepravní kapacitou 5000 osob/hodina. Lyžařské terény jsou vhodné jak pro začátečníky, tak pro zdatnější lyžaře.Můžete využít služeb půjčovny lyží, dětských skútrů, ski servisu, lyžařské ško vice klikni.. pustevny lyžování
Pustevny Mapa
Zobrazit místo Pustevny Beskydy na větší mapě
Lanovka Pustevny z Ráztoky
Pohodlnou jízdu na Pustevny (1018 m n.m.) se zajímavým pohledem na krajinu z ptačí perspektivy nabízí sedačková lanovka, jejíž nástupní stanice se nachází poblíž hotelu Ráztoka v Trojanovicích v nadmořské výšce 620 m.
Výstavba původní lanovky proběhla v neuvěřitelně krátké době a za mimořádně nepříznivých klimatických podmínek, kdy mrazy dosahovaly téměř -30 stupňů Celsia. Dne 8. ledna 1940 bylo zahájeno zakládání horní stanice.
Zkušební jízda se konala v sobotu 3.března 1940 a následující den začal pravidelný provoz. V prvním měsíci bylo přepraveno více než 3000 osob. Zároveň se sedm nákladních vozů využívalo pro přepravu zavazadel návštěvníků. V roce 1956 zahájili ČSD generální rekonstrukci lanovky. Strojní a elektrické zařízení bylo modernizováno a původní podpěry nahrazeny příhradovými ocelovými konstrukcemi. Dopravní lano neslo 89 nových sedaček, při rychlosti 1,7 m/s se kapacita zvýšila na 321 osob za hodinu a jízdní doba se zkrátila na 8,1 min. V pravidelném provozu sloužila do 31. prosince 1982. Za dobu své existence přepravila téměř 6 milionů cestujících.
Koncem 70. let bylo rozhodnuto o její náhradě novou lanovkou. Ta byla vybudována v letech 1983 až 1986 a provoz zahájila 1. ledna 1987. Dodavatelem nové lanové dráhy byl Tatranský podnik miestneho priemyslu okresu Poprad v Kežmaroku. Jedná se o jednolanovou oběžnou dráhu Tatrapoma TS-2 s dvoumístnými sedačkami. Dolní stanice je umístěna podstatně níže v údolí Ráztoky, takže se šikmá délka lanové dráhy téměř zdvojnásobila. Nová trasa má celkové převýšení 400 metrů. Na dopravním laně jsou po dvaceti metrech umístěny 162 sedačky, její kapacita je v letních měsících 720 osob za hodinu při rychlosti 2 m/s, v zimních měsících pak 900 osob za hodinu při rychlosti 2,5 m/s. Ročně se lanovkou přepraví přes 200.000 osob.
Historie
V polovině 18. století byla nedaleko první dřevěné radhošťské kaple zřízena poustevna pro jednoho poustevníka. Přestože byli už v roce 1782 císařským výnosem poustevníci zrušeni, začalo se místu s opuštěnou poustevnou v katastru obce Prostřední Bečva až dodnes říkat Pustevny. Posledním poustevníkem byl údajně pověstný Felix, který ve svém útočišti zemřel snad roku 1784. Až v souvislosti s rozmachem turistického ruchu v závěru 19. století se na Pustevnách začalo se stavební činností.
Atraktivnosti Pusteven v blízkosti hory Radhošť si byli velice dobře vědomi členové frenštátského spolku "Pohorská jednota Radhošť", nejstaršího českého turistického spolku, kteří si dali za cíl zpřístupňovat odlehlá místa beskydských hor, značit turistické trasy a zřizovat síť horských hotelů a ubytoven.
Brzy po založení spolku v roce 1884 odkoupili od fojtky Malinové z Prostřední Bečvy pozemek v blízkosti už rozpadlé poustevny. V roce 1891 tam postavili první útulnu zvanou Pústevňa. Již o tři roky později vedle ní vyrostla druhá útulna, "Šumná". Ale protože turistický ruch se stále zvyšoval, bylo nutno zvýšit také ubytovací a pohostinské kapacity.
Členové Pohorské jednoty se obrátili na vsetínskou stavební kancelář Michala Urbánka, jehož tehdejší zaměstnanec, slovenský architekt Dušan Jurkovič, projektoval ve slohu tzv. lidové secese postupně dvě další útulny, Libušín a Maměnku, které byly zpřístupněny v roce 1899.
Na výzdobě interiéru Libušína se podílel český malíř Mikuláš Aleš, který si zájem o Valašsko odnesl již z Národopisné výstavy Českoslovanské, konané v Praze roku 1895, na níž byla instalována mimo jiné Valašská dědina s hospodou "Na posledním groši". Podle Alšových kreseb zbojníků Ondráše a Juráše, portáše Stavinohy a boha Radegasta vymaloval interiéry Libušína akad. malíř Karel Štapfer. Architektonické prvky exteriérů použil Jurkovič z lidových staveb řady valašských, ale i kysuckých vesnic.
Po turistickém útlumu způsobeném první světovou válkou, nastal další stavební rozvoj Pusteven za první republiky. V roce 1926 byla dokončena výstava moderního horského hotelu Tanečnica. V jednom z jeho pokojů strávil noc československý prezident Masaryk při své návštěvě Valašska v červnu 1928. Téhož roku v zimě se na nově postaveném pustevenském můstku konaly závody ve skocích na lyžích.
V roce 1932 byl na hřebenu mezi Pustevnami a Radhoštěm postaven další horský hotel, nazvaný Radegast. Pohostinskou a ubytovací funkci tehdy také plnila Útulna pod radhošťskou kaplí.
Druhá světová válka přinesla zpustošení pustevenských objektů, neboť v závěru války tam byli ubytováni příslušnici Hitlerjugend a maďarských asistenčních oddílů.
Po válce, v roce 1947 se na Pustevny dostavil tehdy téměř osmdesátiletý Jurkovič a přimluvil se za zachování objektů, přestože se vyjádřil, že by takto již nestavěl. Nejstarší útulny se pomalu dostávaly do havarijního stavu, takže časem zůstal plně funkční jen hotel Tanečnica a nedaleký hotel Radegast.
S myšlenkou zásadní rekonstrukce pustevenských útulen přišlo až v osmdesátých letech Valašské muzeum v přírodě. Realizovat se ji podařilo až od roku 1995. Po čtyřech letech, v roce 1999 byla slavnostně znovuotevřena restaurace Libušín a v roce 2003 byl zpřístupněn také hotel Maměnka. Areál Pusteven byl v době rekonstrukce prohlášen Národní kulturní památkou.
|